Prihláška za člena 

 Rokovací poriadok 

Zákon o SBK 

DUAL 2017

Duálne vzdelávanie sa opäť posúva o krok vpred

Bratislava – 10. mája 2017 - Štátny inštitút odborného vzdelávania v spolupráci so zamestnávateľmi štartuje zajtrajším dňom školenia pre inštruktorov. Školenie pre prvých desať z nich sa uskutoční 11. a 12. mája 2017 v Senci. Následne bude do konca júna vyškolených ďalších 40 inštruktorov. Jednotlivé termíny sú stanovené na týždennej báze tak, aby k začiatku nového školského roka (2017/2018) boli inštruktori pripravení venovať sa žiakom na pracoviskách zamestnávateľov zapojených do duálneho vzdelávania.

V tomto školskom roku študuje v rámci duálneho vzdelávania 998 žiakov a zapojených je 380 zamestnávateľov. „Dôležitým spojivom medzi nimi je práve samotný inštruktor. Ten žiakov sprevádza počas celého štúdia na pracovisku praktického vyučovania u zamestnávateľa a je zodpovedný za kvalitu ich prípravy,“ približuje úlohu inštruktora Michal Bartók, riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Zároveň však dodal, že prvým inštruktorom, ktorí sa začali žiakom venovať v roku 2015 zákon povoľoval ročný odklad školenia a ten teraz vyprší. „Preto je nesmierne dôležité, aby sa inštruktori školení zúčastnili. Zabezpečia si tak kvalifikačný predpoklad na prácu so žiakmi“ upresnil Bartók.

Inštruktori významne prispievajú k uplatniteľnosti absolventov na trhu práce a sú kľúčovým faktorom kvality, ako aj príťažlivosti odborného vzdelávania a prípravy. Práve preto kladie Štátny inštitút odborného vzdelávania na ich prípravu vysoké nároky.

Príprava inštruktorov pre systém duálneho vzdelávania je určená porovnateľnou metodikou ako napríklad v Nemecku, Rakúsku či Švajčiarsku, teda v krajinách, kde tento systém dlhodobo funguje. Uvedená metodika rovnako vychádza z odporúčaní zahraničných obchodných komôr pôsobiacich sa Slovensku a bola prerokovaná so stavovskými a profesijnými organizáciami.

Žiak môže počas praktického vyučovania vykonávať iba takú prácu, ktorá zodpovedá povolaniu alebo odborným činnostiam, na ktoré sa žiak pripravuje. Tie vykonáva práve pod vedením inštruktora, čím získava vedomosti, zručnosti a kompetencie potrebné na uplatnenie sa na trhu práce.

S nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily sa dlhodobo boria i samotní zamestnávatelia. „Vyriešiť nedostatok kvalitných a kvalifikovaných zamestnancov je v našom spoločnom úsilí. Cestu vidíme práve v duálnom vzdelávaní a dobre vyškolený inštruktor je jedným zo základných kameňov úspešnosti tohto systému,“ hovorí Pavol Hudák, námestník generálneho riaditeľa pre ľudské zdroje zo Železníc Slovenskej republiky.

Podporu duálnemu vzdelávaniu dávajú aj štatistiky prieskumu uplatniteľnosti absolventov. V septembri minulého roka skončilo na úradoch práce takmer 20% maturantov a až 63% stredoškolákov sa zamestnalo mimo vyštudovaný odbor. Podobná situácia je aj pri vysokých školách, kde 32% vysokoškolsky vzdelaných ľudí pracuje na stredoškolskej pozícii a až 53% pracuje mimo špecializáciu, ktorú vyštudovali. (zdroj: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR)

 

Prečo systém duálneho vzdelávania?